1
3

[image: image1.png]


[image: image2.png]





HOTĂRÂRE

Cu privire la destituirea directorului televiziunii
S-a constatat:

1. Consiliului de Observatori i s-au prezentat pentru analiză unele rapoarte de monitorizare a activităţii în domeniu şi anume:

- Raportul final al Asociaţiei Presei Electronice APEL „Monitorizarea aplicării în practică a Codului audiovizualului al Republicii Moldova” (perioada: 01 aprilie 2008 – 31 mai 2009, 01 iulie – 31 august 2009);
- Raportul final (perioada 6-29 iulie 2009) al Misiunii „Broadcast Media Monitoring” (Consiliul Europei, Trans Euro Media);

- Raportul privind constatările şi concluziile preliminare al Misiunii Internaţionale de Observare a Alegerilor pentru Alegerile Parlamentare Anticipate, Republica Moldova – 29 iulie 2009 (OSCE, ODIHR, Adunarea Parlamentară a OSCE, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, Parlamentul Uniunii Europene);

- Raportul Asociaţiei Presei Electronice APEL de monitorizare a prezenţei actorilor politici în programele posturilor de televiziune în perioada postelectorală (perioada: 01 – 31 octombrie 2009);

2. Analiza acestora a scos în evidenţă o serie de încălcări ale legislaţiei în domeniu de către Moldova 1, inclusiv în perioada 1 iulie – 31 octombrie 2009.

3. Printre încălcări, în special, remarcăm:

- în perioada 1-14 iulie 2009, Moldova 1 a denotat tratament diferenţiat şi selectiv al actorilor politici sub aspect cantitativ şi calitativ;

- în perioada 1-14 iulie 2009, Moldova 1 a manifestat în ştiri atitudine favorizantă faţă de reprezentanţi ai puterii şi atitudine defavorizantă – faţă de actorii politici reprezentanţi ai opoziţiei;

- în perioada 1-21 iulie 2009, Moldova 1, în programele de ştiri cu prezenţa actorilor politici, în cadrul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate, a denotat un tratament inegal şi inechitabil concurenţilor electorali;

- în perioada 6-29 iulie 2009, Moldova 1 a respectat doar formal prevederile regulamentelor, fără a întruni standardele aşteptate din partea unei instituţii media publice;
- în perioada 6-29 iulie 2009, Moldova 1 nu a oferit un tratament egal concurenţilor electorali;

- în perioada 6-29 iulie 2009, Moldova 1 nu a reuşit să abordeze problemele campaniei electorale şi nu a pus la dispoziţia publicului informaţie utilă şi de sinteză;
- în perioada 30 iulie – 31 august 2009, la Moldova 1 aproape fiecare a doua ştire cu caracter conflictual a fost scrisă în temeiul unei singure surse de informaţie;

- în perioada 30 iulie – 31 august 2009, Moldova 1 a reflectat în ştiri disproporţionat şi dezechilibrat evenimentele postelectorale cu participarea actorilor politici, favorizând, în principal, o singură formaţiune politică şi reprezentanţii acesteia şi defavorizând celelalte formaţiuni politice şi reprezentanţii acestora;

- în campania electorală pentru alegerile anticipate din 29 iulie 2009, Moldova 1 nu a reuşit să ofere informaţie imparţială şi echilibrată în programele sale de actualităţi, favorizând PCRM atât din punct de vedere al timpului, cât şi al tonalităţii;

- în perioada 01-31 octombrie 2009, Moldova 1 a defavorizat în ştiri numai partide de guvernământ;

- în perioada 01-31 octombrie 2009, Moldova 1 a acordat spaţiu, relativ redus în raport cu alte televiziuni şi cu propriile capacităţi de emisie, reflectării activităţii actorilor politici.
4. Acţiunile enumerate în p.3 al prezentei hotărâri vin în contradicţie cu prevederile art.7 alin.(1), (2), (3) şi (4) din Codul audiovizualului al Republicii Moldova.
5. În conformitate cu art.61 alin.(4) şi (5) din Codul audiovizualului al Republicii Moldova, directorul televiziunii exercită administrarea curentă a procesului de creaţie la postul de televiziune al companiei, înaintează preşedintelui companiei, în condiţiile legii, propuneri de angajare şi concediere a personalului televiziunii, aprobă competenţele şi atribuţiile unităţilor din componenţa televiziunii, adoptă dispoziţii cu privire la modul de organizare şi funcţionare a organelor de conducere la nivel de subdiviziuni ale televiziunii etc.
6. Explicaţiile prezentate de directorul televiziunii – Răileanu Adela – au fost evazive şi nu au conţinut careva motive temeinice privind încălcările imputate.
7. Conform art.61 alin.(7) şi art.60 alin.(10) din Codul audiovizualului al Republicii Moldova, directorul televiziunii poate fi destituit de către Consiliul de Observatori cu votul majorităţii membrilor Consiliului de Observatori.
Reieşind din cele constatate, în conformitate cu dispoziţiile art.7, art.60 şi art.61 din Codul audiovizualului al Republicii Moldova şi în baza art.86 alin.(1) p.p) din Codul muncii al Republicii Moldova, Consiliul de Observatori

HOTĂRĂŞTE:
1. Pentru încălcarea gravă de către conducătorul unităţii, adjuncţii săi sau de către contabilul-şef a obligaţiilor de muncă, şi anume a prevederilor art.7 din Codul audiovizualului al Republicii Moldova, se destituie din funcţie directorul televiziunii, doamna Răileanu Adela.
2. Atribuţiile directorului televiziunii vor fi exercitate de către doamna Răileanu Adela până la numirea succesorului său.
3. La eliberarea din funcţie, doamnei Răileanu Adela i se vor achita toate drepturile salariale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

4. Prezenta hotărâre poate fi contestată, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în instanţa de judecată în termen de 1 an de zile.

Prezenta hotărâre a fost adoptată cu votul a 8 membri ai Consiliului de observatori.

Preşedintele

Consiliului de Observatori                                                       Eugeniu Rîbca
Secretarul

Consiliului de Observatori                                                      Viorica Bogatu
MD–2028, Republica Moldova, Chişinău, str. Mioriţa, 1	(  73-95-45





Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului


Compania „TELERADIO–MOLDOVA”





CONSILIUL DE OBSERVATORI





30 decembrie 2009	         	                      	                                     Nr.1/95





�EMBED Word.Picture.8���








_1125930766.doc
[image: image1.png]






